Per Ole Bjørnstad
Uenighet om lokal utbedring av membran, advokat vs FFV
Oppdatert: for 5 døgn siden
NemiTek publiserte en artikkel tirsdag 21. mars som handler om at Fagrådet for Våtrom | FFV og forbrukeradvokat Fæhn, har et ulikt syn når det gjelder lokale reparasjoner av det vanntette sjiktet | membran på badet.

Argumentene til Fæhn i henhold til artikkelen er:
Seriøse håndverkere sier at delutbedringer | lokal utbedring ikke kan utføres på en skikkelig måte, da det ikke blir trygt nok.
Membran på badet skal vare i flere tiår, ikke bare reklamasjonsperioden.
Langtidsvirkningen av en lokal utbedring på membran, er det ikke tilstrekkelig forskning på.
De fleste entreprenører som tar på seg jobber med våtrom, utfører ikke delutbedring | lokal utbedring. De som tilbyr denne tjenesten er en liten gruppe.
Fæhn viser til domstolene
Advokat Fæhn viser til flere dommer som viser til at delutbedringer ikke er godt nok.
"...ikke bli av en slik standard som kjøperne hadde grunn til å forvente i henhold til kontrakt."
"ikke sannsynliggjort at en lokal utbedring med ny skjøt i dusjsonen vil være mulig eller tilstrekkelig.»
"...bevisførselen at det var forsvarlig og nødvendig å legge nytt sluk, ny membran og flislegging på gulv og vegger. En partiell utbedring ville medført risiko for nye lekkasjer.»
«Større partiell utbedring som i det aktuelle tilfellet utføres unntaksvis av profesjonelle, og i så fall bare av den som opprinnelig la gulvet, og som altså kjenner det.»
«Uttalelsen fra selskapets takstmann om at delutbedring er tilstrekkelig, bygger på uriktige forutsetninger om årsaken til lekkasjen, og det fremstår som usikkert om denne fremgangsmåte ville gitt en forsvarlig utbedring av mangelen.»
Men det hender også at delutbedringer blir godtatt: «Lagmannsretten er kommet til at i dette tilfellet må en lokal reparasjon være tilstrekkelig selv om det kan innebære en viss risiko.»
Argumentene til FFV i henhold til artikkelen er:
Det må gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle om delutbedring | lokale utbedringer. Er det et nytt bad, en reklamasjonssak eller en skadesak? Noe som har betydning for eventuelt risiko og muligheter for å kunne gjennomføre lokal utbedring.
Hvor på badet den lokale utbedringen av membran er tiltenkt, er også en faktor. Er utbedringen ved sluket, ved døra eller i tørrsonen på badet. Det må kartlegges hvordan badet ble utført. I mange sammenhenger er det riktig å prøve lokale reparasjoner, men at dette kan vise seg å ikke fungere.
Det må alltid utføres en vanntest og fuktindikasjonsmålinger, som viser til at de lokale utbedringene ved membran har blitt tett etter en lokal utbedring.
Faktablad fra NBKF
FFV viser til faktabladene fra Norsk Byggkeramikerforening | NBKF:
Reparasjon av påstrykningsmembraner på flislagte våtromsgulv - Del 1 av 2. Del 1: Forutsetninger for partiell membranreparasjon.
Reparasjon av påstrykningsmembraner på flislagte våtromsgulv - Del 2 av 2. Del 2: Metoder for å utføre partiell utbedring av påstrykning membraner.
Forutsetninger for gjennomføring av reparasjon av membran.
Det er flere forutsetninger som må avklares, for at reparasjon av membran, kan la seg gjennomføres eller ikke. Det er ikke alltid at en gjennomføring er fornuftig.
Ved følgende forhold anbefales ikke partiell utbedring:
Membranen har blitt oppløst og virker porøs og oppsprukket.
Membranen har ligget mange år og restlevetiden er usikker
Ved følgende forhold er partiell utbedring mulig, men krevende både ved vurdering og utførelse:
Membranen er generell tynn (f.eks. under 0,6-0,7 mm) og flere egenskaper må vurderes, f.eks. tilstand og elastisitet).
Underlaget er ujevnt og det er vanskelig å få rengjort membranflaten for limrester.
Skadestedet ligger vanskelig til for reparasjon til f.eks. inne i et hjørne eller i overgang golv og vegg som gjør at veggfliser og veggmembran må skiftes i en vannutsatt sone.
Ved følgende forhold er partiell utbedring egnet:
Reparasjonen skjer i et område hvor der er lite og ikke noe permanent vannpåkjenning.
Eksisterende membran er i god stand og har tilstrekkelig tykkelse til å kunne skjøtes.
Lett tilkomst til reparasjonsstedet.
Underlaget er plant og stabilt og gir godt feste for membranen.
Definisjon av våtsone
Et bad har områder som defineres som våtsoner. Definisjon av våtsone kan du lese mer om i veiledningen til Byggteknisk forskrift TEK 17 §13-15, hos Direktoratet for byggkvalitet | DiBK.
Bildet er hentet fra nettsiden til DiBK.
BVN som er strengere enn Byggteknisk forskrift på enkelte områder, omtaler i BVN 34.010 Våte og tørre soner i baderom og andrevåtrom. Valg av membran og ferdig overflate, at i små våtrom på 4 m² og mindre, er alle vegger i tillegg til gulv å anse som våtsone.
Artikkelen inneholder ingen info som forteller noe om, at FFV anbefaler å prøve lokal utbedring av membran for disse badene.

Informasjon og lenker til omtalte foreninger og personer i artikkelen.
NemiTek
Nemitek er en bransjeforening for VVS, energi og miljøteknikk med over 4 000 medlemmer fra hele landet. NemiTek er en forkortelse for Norsk VVS Energi- og Miljøteknisk Forening og endret navn fra VVS-foreningen i 2019 og har eksistert siden 1924. Informasjon hentet fra om nemitek.
Fagrådet for våtrom | FFV og Byggebransjens våtromsnorm | BVN
Fagrådet for våtrom er en uavhengig medlemsorganisasjon med flere typer faggrupper. Visjonen til FFV er å bidra til å utforme bedre våtrom via Byggebransjens våtromsnorm BVN. Les mer om vedtektene til Fagrommet for våtrom. Informasjon hentet fra FFV sin side om oss. BVN er et bibliotek av gode løsninger, sett ut ifra kompetansen vi har i dag. BVN har også et arkiv over utgåtte blader. I dag er det SINTEF som har ansvar for faglig utvikling, administrasjon, redaksjonell bearbeiding, illustrasjoner og utgivelse av BVN.
Norsk Byggkeramikerforening | NBKF
Norsk Byggkeramikerforening er en bransjeorganisasjon for produsenter og leverandører av keramiske fliser, naturstein, lim-støpe- og fugemasser, våtromsprodukter, verktøy og andre tilhørende produkter. Foreningen har samarbeid med Sintef og NTNU, der formålet er å synliggjøre riktig utførelse og økt kunnskap om produkter og løsninger. Informasjon hentet fra om oss.
Advokat Ola Fæhn
Ola Fæhn er advokat, partner, daglig leder og styreleder i Forbrukeradvokaten AS.
"Erfaring fra bla. Forbrukerrådet, Forbrukertvistutvalget, Husleietvistutvalget, Leieboerforeningen, Husbankens klagenemnd, Bank- og Forsikringsskadenemnda, Juss-Buss og Rådgivningsgruppa på Grünerløkka. Forfatter av flere bøker om forbrukerjuss, blant annet Forbrukerjungelboka fra 2005. Holder jevnlig kurs om forbrukerrettigheter og boligtvister". Informasjon hentet fra Forbrukeradvokaten AS.
Certus Takst AS | CTAS
Forfatter av denne artikkelen er Godkjent våtromsbedrift innen takst | Modul C. Fagrådet for våtrom | FFV administrer denne godkjenningen.
Det stilles et generelt spørsmål ved å benytte lokal utbedring som et grunnlag for utbedringskostnader i reklamasjonssaker, der det ikke er åpenbart at det lar seg gjennomføre. Som FFV selv sier, "I mange sammenhenger er det riktig å prøve lokale reparasjoner. Så kan det tenkes at fasiten er at man ikke fikk det til og må gjøre noe annet" Dette betyr i praksis at utbedringskostnadene som er lagt til grunn for en lokal utbedring, der dette ikke lar seg gjennomføre, er mye lavere enn hva de faktiske utbedringskostnadene vil bli for å reparere en skade eller oppføre bygningsdelen til påregnelig tilstand.
Certus Takst mener at utbedringsmetoden som blir lagt til grunn for utbedringskostnadene ved lokal utbedring, i tilfeller der lokal utbedring allikevel ikke lar seg gjennomføre, blir dermed feil.
Les mer om reklamasjon på kjøp.
Artikkelen er en blanding av direkte avskrift fra artikkel og gjenfortalt med egne ord. Det er vist til aktuelle lenker og opprinnelig artikkel. På denne måten er informasjonen søkbar og leser kan finne førstehåndsinformasjon.
Oppdatering av FFV utsagn i artikkel hos NemiTek
Etter at artikkelen fra NemiTek ble publisert, har det kommet noen avklaringer fra FFV sin side. Les innlegget til FFV hos Facebook.
Oppdateringen viser til at FFV og Fæhn i utgangspunktet ikke har vesentlig uenighet, men er mer enig med hverandre, men at det finnes nyanser ved valg av utbedringsmetode.