top of page

Reklamasjoner og undersøkelser av faglig utførelse

Reklamasjon ved kjøp av ny bolig

Certus Takst gjennomfører undersøkelser og befaringsrapporter (reklamasjonsrapporter) i forbindelse med reklamasjoner på kjøp av nye boliger. Undersøkelsene bidrar til å avdekke om det er feil utførelse av rom eller bygningsdeler. 

På siden for forhåndsbefaring finner du mer opplysninger om hvilke krav, standarder og anvisninger, undersøkelsene som gjennomføres, kontrolleres opp mot, ved kjøp av nye boliger. 

Undersøkelser i forbindelse med befaringsrapportene (reklamasjonsrapportene), gjennomføres som regel på grunnlag av at:

  • det har blitt registrert avvik fra fagmessig utførelse under overtakelsesforretningen (overtakelsen)

    • forsøk på utbedring av avvik, er ikke tilfredsstillende

    • selger påberoper at det ikke er feil med utførelsen

  • kjøper avdekker feil ved boligen, etter at den har blitt tatt i bruk.

Reklamasjon ved kjøp av brukt bolig

Når det gjelder undersøkelser av eventuelle feil ved kjøp av brukte boliger, er det enten kjøper eller kjøpers representant (advokat) som bestiller takstrapporten (reklamasjonsrapport). Hvis kjøper har tegnet forsikring før eierskifte, vil innmeldte forhold knyttet til reklamasjoner ved kjøp av brukte boliger, utføres via boligkjøperforsikringen og deres representanter.

Eksempel på et par av de som tilbyr boligkjøperforsikring er HELP og Tryg.

Forskjellen fra en reklamasjon ved kjøp av ny og reklamasjon av brukt bolig, er blant annet at det benyttes ulikt regelverk og referansenivå for hvordan det skal vurderes om rom eller bygningsdel har et avvik eller ikke.

Det er strengere krav til nyere boliger, enn for eldre boliger, men det kan også være at den påregnelige tilstanden har blitt økt i beskrivelser, vurderinger og/eller tilstandsgrad, i opplysningene som har blitt gitt i salgsoppgaven med vedlegg.

 

Certus Takst gjennomfører undersøkende befaringsoppdrag der oppdragsgiver er privatperson/kjøper, advokater og forsikringsselskap.

Reklamasjon ved kjøp av håndverkertjenester

I likhet med reklamasjon ved kjøp av ny eller brukt bolig, vil også reklamasjoner på kjøp av håndverkertjenester, ha behov for en takstrapport (reklamasjonsrapport) der skadeårsak, skadeomfang, utbedringskostnad og utbedringsmetode, dokumenteres grundig.

I likhet med forhåndsbefaring og overtakelser, vil enkelte ha en uavhengig undersøkelse ved kjøp av håndverkertjenester. Befaringsrapportene (reklamasjonsrapportene) for kjøp av håndtverkertjenester, ønskes ofte i de tilfeller det har blitt gjennomført moderniseringer eller søknadspliktige tiltak på én eller flere bygningsdeler, og der kjøper er skeptisk til utførelsen eller at det ønskes en generell gjennomgang av utførelsen. 

Reklamasjon | Takst for feil utførelse | ctas

Reklamasjon -
Takst for feil utførelse

Ved reklamasjon på kjøp av bolig eller håndverkertjenester er det nødvendig å innhente en befaringsrapport / reklamasjonsrapport. Rapporten inneholder beskrivelser, vurderinger av skadeårsak, skadeomfang og utbedringsmetode. 

Certus Takst gjennomfører befaringsoppdrag og reklamasjonsrapporter hovedsakelig i Oslo, Asker og Bærum.

Reklamasjon pris

Prisen for et befaringsoppdrag | reklamasjonsrapport i Oslo, Asker og Bærum.

  • Fra 5500 kr, undersøkelser uten rapport

  • Fra 12 000 kr, undersøkelser inkludert rapport​

bottom of page